loading...
آزاداندیش
رسول باغبانی بازدید : 341 1391/05/22 نظرات (0)

دین وفلسفه

ازجمله موضوعاتی که به واقع برای پژوهشگران مطرح میشود ارتباط دین وفلسفه است . رکن رکین اندیشه سیاسی فارابی آموزه ای مبتنی براین است که دین تقلیدی از فلسفه است به این معنی که دین بصیرت هایی راکه فلسفه مستدل میکند بدون اثبات ارئه میدهدیا ازطریق استفاده از تخیلات حقایقی را به دست می آوررد که فلسفه آن گونه که واقع شده اسست تفهیم میکند.

به بیان دیگر دین تقلیدی از فلسفه است به این دلیل که دومی در حالی که اولی تفسیری بر اساس تخیل یا گمان عرضه میدارد تفسیری حقیقی وعقلانی از جهان ارئه میکند.

بسیاری از پژوهش گران لئواشتراوس(leo strauss) شلومو پانیز(shlomo pines)فوزی نجارو ..از این مورد با آموزشهای مرتبط نتیجه میگیرند که برای فارابی فلسفه در موضوعات دانشی و شیوه ای که دانش به دست می آید بر دین برتری دارد.

محسن مهدی(mohsen mahdi)از این هم فرا تر میرود وبه شرح فارابی از دین یعنی تقلیدی زا فلسفه به مثابه ی" اسطوره"ریشه ی دین اشاره میکند.تفسیروی متضمن این استت که فارابی در حقیقت دین را انعکاس کم رنگی ازفلسفه یا گونه ی دیگری از فلسفه میداند

بنابراین دین لزوما سازگار با فلسفه نیست

در موردی مشابه جوئل کرمر(joel kraemer)اخیرا در تحلیلی از اصطلاحات مششخص اسلامی که در رساله های سیاسی فارابی نمود دارد استدلال میکند که مقصود فارابی از وارد کردن این اصطلاحات رد آثارش انسجام مفاهیم مشخص اسلامی در چهارچوب فلسفه ای بزرگترنیست مگر به صرف اینکه انطباق آنها به شکل خطایی یا عباراتی سطحی.

در مواجهه با این ادراک برخی پژوهشگران اعتقاد دارند که نزد فارابی دین زیر دست فلسفه نیست به خصوص روزنتال نتیجه گرفت که یکی از وظایف فلسفه برای فارابی حمایت از حقانیت دین است.

اخیرا در مقاله ای هانس دایبر(Hans Daiber)بر نهاد ریشه ای تری را اختیار کرده است که فلسفه در واقع متی بر دین است و برای تحقیق خود به دین نیاز دارد از این به درستی فهمیده میشود که خود آیینی فلسفه را محدود میکند

نظریه دایبر در عمل بر ارزیابی وی از شان ومعرفتی بینش هایی که از دین بر تخیل متکی است استوار است .

براین اساس چنین بینش هایی از طریق فلسفه تنها به دست نمی آید

نظریه وابستگی فلسفه بر دین دایبر همچنین بر این ملاحظه ی دوم استوار است که نزد فارابی فلسفه کامل شدنش را در کنش میابد.مسئله ارتباط بین فلسفه وکنش در تفکر فارابی مدتهاست که پژوهشگران فلسفه قرون میانه رابه زحمت انداخته است.

در همین حال در این امور برجسته نظریه سیاسی فارابی شناخت او از چالشی است که این منزل بر شیوه ی فلسفی حیات اقامه نموده است .دین به سادگی مدعی شرحی معتبر وکامل از همه چیز است_انسان والهی .طبیعی و مابعد الطبیعه_ علاوه بر برخورد آموزههای اساسی خاص. دین آنگونه که فارابی درک می کند با برتری دادن اطمینان بر تحقیق وتصدیق جزمیت بر فهم تاملی تهدیدی بر ویرانی پژوهش فلسفی است.در پرتو وحی دینی حقایق پایه ای برای کشف باقی نمیماند وفرد نظامی از قواعدیاد گیری آموزش میشود

برگرفته از کتاب سیاست وفضیلت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به امید فردایی پراز موفقیت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    میزان تاثیر تحریمهای غرب علیه ایران بر مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 16
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 84
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 1,285
  • بازدید کلی : 20,793